اناجیل واعمال رسولان رسالات پولس رسول رساله عبرانیان رساله یعقوب رسالات پطرس رسول رسالات یوحنا رسول رساله یهودا کتاب مکاشفه
انجیل متی رومیان افسسسیان دوم تسالونیکیان عبرانیان یعقوب اول پطرس اول یوحنا یهودا مکاشفه
انجیل مرقس اول قرنتیان فیلیپیان اول تیموتاوس دوم پطرس دوم یوحنا
انجیل لوقا دوم قرنتیان کولسیان دوم تیموتاوس سوم یوحنا
انجیل یوحنا غلاطیان اول تسالونیکیان تیطس
اعمال رسولان فلیمون
فهرست کلام خدا: عهد جدید X   پنجره را ببندید




کتاب مقدس برای تمام فصول (۲۵)

بخش «کتاب مقدس برای تمام فصول» شامل بررسی ۵۲ فصل کلیدی کتاب مقدس است. با مطالعه یک فصل در هفته، شما در طول یک سال (۵۲ هفته) شناخت عمیق تری از حقایق و تعالیم اساسی کلام خدا حاصل می کنید و تصویری جامع از کل کتاب مقدس در ذهنتان شکل می گیرد. ( همه آیات از ترجمه فارسی هزاره نو و گاهی از ترجمه قدیم فارسی کتاب مقدس برگزیده شده اند.)
برای درک بهتر می توانید ابتدا فصل مورد بحث را در بخش انتهایی این صفحه بخوانید؛ سپس بررسی آن را در ابتدای همین صفحه دنبال کنید.

بررسی کتاب مکاشفه ۲۱

با عرض سلام ادوارد سرکیسیان هستم و توجه شما را به بررسی فصل دیگری از مجموعه ۵۲ فصل کلیدی کتاب مقدس جلب می کنم. در این مقوله کتاب مکاشفه فصل ۲۱ را مطالعه خواهیم کرد. اگر با تارنمای فیض و راستی اندک آشنایی داشته باشید حتما می دانید که بارها و بارها تاکید کرده ایم که یک جهان بینی خوب و قابل اعتماد باید جواب های قانع کننده و منطقی برای سوال« مقصد نهایی و سرانجام جهان هستی و انسان چیست؟» داشته باشد؛ در بخش مقالات (مقاله ۱۵) بطور مفصل به این سوال اساسی از دیدگاه جهان بینی مسیحی پاسخ داده ایم؛ کتاب مکاشفه فصل ۲۱ آسمان و زمین جدید را که مقصد نهایی ایمانداران واقعی به مسیح است توصیف می کند؛ بدون شک با مطالعه این بررسی، اشتیاق و علاقه شما به زندگی ابدی در زمین و آسمان جدید و شگفت انگیز بیشتر خواهد شد و اندکی فارغ از امور روزمره در مورد مکانی پر جلال و شگفت انگیز که خدا برای فرزندانش مهیا کرده است فکر خواهید کرد!
بیایید با سراینده مزامیر همصدا شویم:

۱۱تو راه حیات را به من خواهی آموخت؛ در حضور تو کمال شادی است، و به دست راست تو لذتها تا ابدالآباد! مزمور ۱۶: ۱۱

۱چنانکه آهو سراپا مشتاق نهرهای آب است، همچنان، ای خدا، جان من به‌شدت مشتاق توست. مزمور ۴۲: ۱

آسمان و زمین جدید مکانی خواهند بود که تجلی جلال خدا را تا ابد تجربه خواهیم کرد و خوشبختی ابدی خداوند همچون چشمه ای جوشان وجود ما را سیراب خواهد کرد. درک کامل این موضوع با توجه به محدودیت های فیزیکی مان امکان پذیر نیست از سوی دیگر انسان ها چنان در زندگی مادی غوطه ور شده اند که ابدا فرصتی برای اندیشیدن در مورد امور ابدی و الهی ندارند و متاسفانه اکثر ایمانداران به مسیح نیز از این امر مستثنی نیستند. مطالعه این بحث توجه شما را مجددا به آسمان متمرکز می کند و در ذهن و خیال به قله های پرشکوه ابدیت صعود خواهید کرد و از بلندی های امید به آینده ای پر جلال چشم خواهید دوخت! شاید این مطالعه به شما کمک کند که گنج های «وقت، توان و ثروت» را بیش از پیش برای امور آسمانی صرف کنید:

۱۹«بر زمین گنج میندوزید، جایی که بید و زنگ، زیان می‌رساند و دزدان نَقْب می‌زنند و سرقت می‌کنند. ۲۰بلکه گنج خود را در آسمان بیندوزید، آنجا که بید و زنگ زیان نمی‌رساند و دزدان نَقْب نمی‌زنند و سرقت نمی‌کنند. ۲۱زیرا هر جا گنج توست، دل تو نیز آنجا خواهد بود.متی ۶: ۱۹-۲۱

متاسفانه بسیاری از مسیحیان چنان در امور روزمره زندگی و جهان مادی گرفتار شده اند که وقت اندکی برای تفکر و اندیشیدن به امور آسمانی و روحانی دارند این در حالی است که پولس رسول ما را دعوت می کند که به آسمان بیندیشیم:

۱پس چون با مسیح برخیزانیده شده‌اید، آنچه را که در بالاست بجویید، آنجا که مسیح به دست راست خدا نشسته است. ۲به آنچه در بالاست بیندیشید، نه به آنچه بر زمین است. ۳زیرا مُردید و زندگی شما اکنون با مسیح در خدا پنهان است. ۴چون مسیح که زندگی شماست، ظهور کند، آنگاه شما نیز همراه او با جلال ظاهر خواهید شد. کولسیان ۳: ۱-۴

۲۰حال آنکه ما تَبَعۀ آسمانیم و با اشتیاقِ تمام انتظار می‌کشیم که نجات‌دهنده، یعنی خداوندمان عیسی مسیح، از آنجا ظهور کند. ۲۱او با نیرویی که وی را قادر می‌سازد تا همه چیز را به فرمان خود درآورد، بدنهای حقیر ما را تبدیل خواهد کرد تا به شکل بدن پرجلال او درآید. فیلیپیان ۳: ۲۰و۲۱

دقت کنید که زندگی مسیحی مانند دو ماراتُن است؛ یک دونده ماراتن همیشه و در هر شرایطی به خط پایان فکر می کند و هرگز اجازه نمی دهد که مسائلی که دور و برش می گذرند بر پیشروی و استقامتش اثر منفی بگذارند؛ ما نیز در زندگی روزمره علیرغم همه اتفاقاتی که پیرامون ما می گذرند و حتی در زندگی شخصی با آن مواجه می شویم نباید مقصد نهایی را برای یک لحظه نیز فراموش کنیم! یکی از نتایج این تمرین، بیداری و نشاط روحانی است که به پیروزی روحانی منجر می شود؛ ایمانداری که آسمان مرکز توجه اش است هرگز مشکلات و موانع و تراژدی های زندگی دنیوی او را از مسیر اصلی منحرف نمی کنند و وسوسه ها و حمله های شیطان و فرشتگان شریر نیز او را مایوس و خسته نخواهند کرد.
با این مقدمه اجازه دهید مکاشفه ۲۱: ۱ را بررسی کنیم:

۱سپس آسمانی جدید و زمینی جدید دیدم، زیرا آسمان اوّل و زمین اوّل سپری شده بود و دیگر دریایی وجود نداشت. مکاشفه ۲۱: ۱

قبلا در بررسی فصل های دیگر به این نکته اشاره کرده ام که زمین و آسمان کنونی سایه ای از زمین و آسمان شگفت آور، ابدی و فساد ناپذیر اصلی است که آفرینش جدید خدا خواهند بود. در انتهای مکاشفه ۲۰ دقیقا به این حقیقت اشاره شده است که زمین و آسمان کنونی ناپدید خواهند شد. حتی تصور چنین سناریویی بسیار عجیب و بهت آور است ولی همانطور که خدا «ناموجودات» را به «وجود» می خواند قادر است عکس این عمل را نیز انجام دهد یعنی آفرینش کنونی را نیز محو کند!

۱۱آنگاه تخت بزرگ و سفیدی دیدم، و کسی را که بر آن نشسته بود. آسمان و زمین از حضور او می‌گریختند و جایی برای آنها نبود. ۱۲و مردگان را دیدم، چه خُرد و چه بزرگ، که در برابر تخت ایستاده بودند. و دفترها گشوده شد. دفتری دیگر نیز گشوده شد که دفتر حیات است. مردگان بر حسب اعمالشان، مطابق با آنچه که در آن دفترها نوشته شده بود، داوری شدند. ۱۳دریا مردگانی را که در خود داشت، پس داد؛ مرگ و جهانِ مردگان نیز مردگان خود را پس دادند، و هر کس بر حسب اعمالی که انجام داده بود، داوری شد. ۱۴و مرگ و جهانِ مردگان به دریاچۀ آتش افکنده شد. دریاچۀ آتش، مرگ دوّم است. ۱۵و هر که نامش در دفتر حیات نوشته نشده بود، به دریاچۀ آتش افکنده شد. مکاشفه ۲۰: ۱۱-۱۵

بعد از پادشاهی هزار ساله مسیح بر زمین کنونی به تدریج پایان جهان مادی به شکلی که اینک وجود دارد فرا خواهد رسید و در فرایندی باور نکردنی و به ناگهان کیهان کنونی که مسکن تریلیون ها کهکشان است از هم خواهد پاشید و برای همیشه ناپدید خواهد شد. اما خدای قادر مطلق مطابق تقدیر ابدی و ازلی خویش زمین و آسمانی جدید با کیفیتی بی نظیر، شگفت انگیز، زیبا و فساد ناپذیر خواهد آفرید که جایگزین زمین و آسمان قدیم خواهند شد. زمین و آسمان جدید کاملا مادی (قبل رویت و لمس) خواهند بود و طبعا کیفیت ماده و انرژی جدید با کیفیت ماده و انرژی کنونی متفاوت خواهند بود و هرگز متبدل نخواهند شد. بدون شک زمین و آسمان جدید شبیه زمین و آسمان کنونی ولی بسیار زیباتر و بزرگتر خواهند بود. توجه کنید که یوحنا رسول در آیه اول به این امر بسیار مهم اشاره می کند که دیگر در زمین جدید دریا (اقیانوسی) نخواهد بود!‌ این امر نشان می دهد که دیگر طوفانی در زمین جدید وجود نخواهد داشت زیرا منبع طوفان ها، ناآرامی ها و تغییرات جوی اقیانوس ها هستند؛ بدون شک زمین جدید از چشمه ها و رودخانه های زیبا مملو خواهد بود. علت اینکه شخصا باور دارم که زمین و آسمان جدید شباهت های بسیاری با زمین و آسمان کنونی خواهد داشت این است که اولا زمین و آسمان کنونی بسیار زیبا و شگفت انگیز هستند:

۳۱و خدا هرآنچه را که ساخته بود دید، و اینک بسیار نیکو بود. شامگاه شد و بامداد آمد، روز ششم. پیدایش ۱: ۳۱

چونکه خدای قادر و نیکوی مطلق، جهان هستی را پیش از واقعه سقوط انسان «بسیار نیکو» توصیف می کند نشان می دهد که به احتمال قوی زمین و آسمان جدید به شباهت زمین و آسمان کنونی آفریده خواهند شد؛ دومین دلیلی که معتقدم زمین و آسمان جدید شبیه زمین و آسمان کنونی خواهند بود این است که بدن های جلال یافته ایمانداران واقعی به مسیح از نظر ظاهری بسیار شبیه بدن های کنونی شان خواهند بود همانطور که بدن مسیح نیز بعد از رستاخیز از مردگان از نظر ظاهری شبیه قبل بود. توجه کنید که بدن انسانی مسیح بعد از رستاخیز، بدن پر جلال ابدی اوست و ما نیز بدنی با کیفیت بدن مسیح که ابدی، فساد ناپذیر و دارای ویژگی های بی نظیر است خواهیم داشت:

۲۹زیرا آنان را که از پیش شناخت، ایشان را همچنین از پیش معین فرمود تا به شکل پسرش درآیند، تا او فرزند ارشد از برادران بسیار باشد. ۳۰و آنان را که از پیش معین فرمود، همچنین فرا خواند؛ و آنان را که فرا خواند، همچنین پارسا شمرد؛ و آنان را که پارسا شمرد، همچنین جلال بخشید. رومیان ۸: ۲۹و۳۰

۴۷انسانِ اوّل از زمین است و خاکی؛ انسانِ دوّم از آسمان است. ۴۸هرآنچه انسان خاکی واجد آن بود، در خاکیان نیز وجود دارد؛ و هرآنچه انسان آسمانی داراست، در آسمانیان نیز یافت می‌شود. ۴۹و همان‌گونه که شکل انسان خاکی را به خود گرفتیم، شکل انسان آسمانی را نیز به خود خواهیم گرفت. اول قرنتیان ۱۵: ۴۷-۴۹

توجه کنید که هر چند زندگی در زمین کنونی برای ایمانداران با جسم جلال یافته چندان مناسب نیست ولی کاملا امکان پذیر است همانطور که مسیح نیز قبل از صعودش به آسمان در مکان های گوناگون با رسولان ملاقات می کرد و حتی گاهی در حضور آنان غذا می خورد به همین دلیل ایمانداران «دوره کلیسا» (همه ایمانداران به مسیح از قرن اول تا زمان برقراری حکومت ضد مسیح) و همچنین ایماندارانی که در طول حکومت هفت ساله ضد مسیح به شهادت می رسند با جسمی جلال یافته به مدت هزار سال با مسیح بر روی کره زمین کنونی که از نظر کیفیت و زیبایی به دوران پیش از طوفان نوح شباهت خواهد داشت زندگی خواهند کرد؛ این امر نشان می دهد که زمین و آسمان جدید هر چند بسیار زیباتر و شگفت انگیزتر از جهان مادی کنونی خواهند بود ولی شباهت های بسیاری نیز با آن خواهند داشت.
مسیح بعد از رستاخیز از مردگان با بدنی جلال یافته به شاگردان ظاهر می شود:

۳۶هنوز در این باره گفتگو می‌کردند که عیسی خود در میانشان ایستاد و گفت: «سلام بر شما باد!» ۳۷حیران و ترسان، پنداشتند شبحی می‌بینند. ۳۸به آنان گفت: «چرا این‌چنین مضطربید؟ چرا شک و تردید به دل راه می‌دهید؟ ۳۹دست و پایم را بنگرید. خودم هستم! به من دست بزنید و ببینید؛ شبحْ گوشت و استخوان ندارد، امّا چنانکه می‌بینید من دارم!» ۴۰این را گفت و دستها و پاهای خود را به ایشان نشان داد. ۴۱آنها از فرط شادی و حیرت نمی‌توانستند باور کنند. پس به ایشان گفت: «چیزی برای خوردن دارید؟» ۴۲تکه‌ای ماهی بریان به او دادند. ۴۳آن را گرفت و در برابر چشمان ایشان خورد. انجیل لوقا ۲۴: ۳۶-۴۳

مسیح خداوند در طبیعت انسانی جلال یافته اش تا ابد نشانه های صلیب را بر دست ها، پاها و پهلویش خواهد داشت تا هر زمانی که در زمین و آسمان جدید با او ملاقات می کنیم به یاد آوریم که به دلیل کفاره مسیح خداوند و فیض عظیم او است که وارث آن خوشی ابدی شده ایم!
برای آسمان جدید حد و مرزی نمی توان متصور شد. بدون شک زمین جدید از حیوانات و گیاهان بسیار زیبا و حیرت انگیز مملو خواهد بود و انسان ها از وجود آنها لذت خواهند برد. زمین جدید بدون شک بسیار پهناور خواهد بود. حتی اگر فرض کنیم زمین جدید به اندازه زمین کنونی باشد تصور کنید که با حذف اقیانوس ها چه مساحت پهناوری به خشکی سطح زمین افزوده خواهد شد فراموش نکنید که حدود سه چهارم یعنی ۷۵ درصد مساحت سطح زمین کنونی که معادل ۳۶۱ میلیون کیلومتر مربع است را آب فرا گرفته است! طبعا سیستم هیدرولوژیکی و چرخه آب در زمین جدید نیز با آنچه که هم اکنون وجود دارد بسیار متفاوت خواهد بود.
آفرینش زمین و آسمان جدید مطابق تقدیر ازلی الهی است و در زمان معین واقع خواهد شد و وعده آن حتی در عهد عتیق کتاب مقدس نیز داده شده است:

۱۷«هان من آسمانی جدید و زمینی جدید خواهم آفرید، و امور پیشین دیگر به یاد آورده نخواهد شد، و از ذهن نخواهد گذشت. ۱۸بلکه از آنچه من می‌آفرینم، تا ابد شادی و وجد کنید… کتاب اشعیا نبی ۶۵: ۱۷و۱۸

در عهد جدید نیز پطرس رسول با الهام از روح القدس به این امر اشاره می کند:

۱۲انتظار روز خدا را بکشید و فرا رسیدن آن را بشتابانید. آن روز سبب خواهد شد که آسمانها به آتش کشیده شده، فرو پاشند و اجرام سماوی از گرما ذوب گردند. ۱۳امّا ما بنا بر وعدۀ او مشتاقانه در انتظار آسمانی جدید و زمینی جدید هستیم که منزلگه پارسایی است. دوم پطرس ۳: ۱۲و۱۳ جسم های جلال یافته ایمانداران نیز هر چند از نظر ظاهری شبیه جسم فعلی خواهند بود ولی بدون شک از نظر بیولوژیکی متفاوت خواهند بود. بدون شک بدن های جلال یافته عاری از هرگونه نقص و کاستی و از هر نظر بسیار برتر و زیباتر از سابق خواهند بود؛ مثلا در بدن های جلال یافته هر غذایی صد در صد جذب بدن می شود؛ انسان های جلال یافته مانند فرشتگان آسمان خواهند بود و روابط جنسی، ازدواج و زاد و ولد در دنیای جدید منتفی خواهد شد؛ این در حالی است که روابط عمیق و محبت آمیز بین همه انسان ها در بالاترین سطح ممکن جریان خواهد داشت که نتیجه وجود رابطه عمیق و محبت آمیز انسان با خداوند خواهد بود.

۳۰در قیامتْ کسی نه زن می‌گیرد و نه شوهر می‌کند، بلکه همه همچون فرشتگان آسمان خواهند بود. متی ۲۲: ۳۰

همانطور که اشاره کردم ماده و انرژی در آفرینش جدید با ماده و انرژی کنونی متفاوت خواهند بود و قوانین فیزیکی حاکم بر آنها نیز با جهان کنونی متفاوت خواهند بود. برای مثال قانون دوم ترمودینامیک که نشان می دهد آنتروپی جهان در حال افزایش است و همه چیز به سمت بی نظمی و هرج و مرج پیش می رود دیگر در دنیای جدید حاکم نخواهد بود!
یوحنا رسول سپس در ادامه می افزاید:

۲و شهر مقدّسِ اورشلیمِ جدید را دیدم که از آسمان از نزد خدا پایین می‌آمد، آماده شده همچون عروسی که برای شوهر خود آراسته شده باشد. مکاشفه ۲۱: ۲

همانطور که زمین و آسمان کنونی سایه ای از زمین و آسمان اصلی و جدیدند شهر اورشلیم کنونی نیز سایه ای از اورشلیم جدید است که می بایست از آسمان نازل شود! معنی تحت الفظی کلمه «اورشلیم» در زبان عبری «شهر صلح و سلامتی » است!
لازم به ذکر نیست که تنها چیزی که در شهر اورشلیم کنونی یافت نمی شود «صلح و آشتی» است؛ مکانی که عیسی مسیح، خداوند پر جلال را به صلیب کشیدند و در طول تاریخ صحنه کشمکش و جنگ بوده است!
اما مطابق وعده الهی اورشلیم جدید از آسمان به عنوان پایتخت ابدی نازل شده و بر زمین جدید مستقر خواهد شد و در آنجا تجلی جلال ابدی خدا ظاهر خواهد شد؛ این شهر سه بُعدی مانند الماسی حیرت انگیز در زمین جدید خواهد درخشید.
یوحنا رسول در ادامه می افراید:

۳و از تخت، صدای بلندی شنیدم که گفت:
«اینک، مسکن خدا با آدمیان است،
و او با آنها ساکن خواهد شد؛
و ایشان قوم او خواهند بود،
و خود خدا با ایشان خواهد بود
و خدای ایشان خواهد بود.
۴او هر اشکی را از چشمان آنها پاک خواهد کرد. و دیگر مرگ نخواهد بود؛
و ماتم و شیون و درد وجود نخواهد داشت،
زیرا چیزهای اوّل سپری شد.» مکاشفه ۲۱: ۳و۴

اورشلیم جدید و پایتخت ابدی زمین جدید همچون باغ عدن مکانی است که در آنجا انسان ها خدا را تا ابد پرستش و تمجید خواهند کرد و با او رابطه خواهند داشت. چیزهای اول( زمین و آسمان کنونی، مرگ، بیماری و درد، غم و افسردگی، جدایی، بلایای طبیعی، ماتم و شیون، لعنت… و همه انسان های گناهکار، شیطان و فرشتگان شریر) دیگر در آفرینش جدید خداوند جایی نخواهند داشت. شیطان به همراه فرشتگان شریر و انسان های گناهکار تا ابد در دریاچه آتش که مرگ دوم است تحت عذاب الهی بسر خواهند برد و هیچ یک از انسان های جلال یافته آنها را به یاد نخواهند آورد. تجلی جلال خداوند (تجلی صفات و ویژگی های خداوند به طوری که مخلوقاتش در حد ظرفیتشان آنها را تجربه کنند مانند حیات، آرامش، شادی، قدرت…) در اورشلیم جدید حیات و خوشبختی ابدی را برای همه ساکنان زمین جدید به ارمغان می آورد. بنابراین اورشلیم جدید مانند معبد خدا در عهد عتیق خواهد بود که سایه ای از تجلی جلال و حضور خدا بود؛ در زمین جدید اورشلیم سماوی تا ابد بر زمین قرار می گیرد؛ در آن شهر فوق العاده زیبا که مانند الماس می درخشد انسان ها، خدا را پرستش و ستایش خواهند کرد و با او رابطه خواهند داشت. یوحنا در ادامه می افزاید:

۵سپس آن تخت‌نشین گفت: «اینک همه چیز را نو می‌سازم.» و گفت: «اینها را بنویس زیرا این سخنان درخور اعتماد است و راست است.» ۶باز به من گفت: «به انجام رسید! من ’الف‘ و ’ی‘ و ابتدا و انتها هستم. من به هر که تشنه باشد، از چشمۀ آب حیات به‌رایگان خواهم داد. ۷هر که غالب آید، این همه را به میراث خواهد برد، و من خدای او خواهم بود و او پسر من خواهد بود. ۸امّا نصیب بزدلان و بی‌ایمانان و مفسدان و آدمکشان و بی‌عفتان و جادوگران و بت‌پرستان و همۀ دروغگویان، دریاچۀ مشتعل به آتش و گوگرد خواهد بود. این مرگ دوّم است.» مکاشفه ۲۱: ۵-۸

زمانی که خدای قادر مطلق و پادشاه ازلی و ابدی و سرچشمه راستی وعده ای می دهد بدون شک آن را به انجام خواهد رسانید. در آیه ۵ کنایه از تخت نشین همان خدای قادر مطلق و پادشاه سرمدی و مسیح خداوند است که کلامش تا ابد پابرجاست و وعده هایش تحقق می یابند:

۳۳آسمان و زمین زایل خواهد شد، امّا سخنان من هرگز زوال نخواهد پذیرفت. انجیل لوقا ۲۱: ۳۳

یوحنا رسول که محو زیبایی آسمان و زمین جدید و اورشلیم سماوی شده بود صدایی می شنود که به او می گوید: « «اینها را بنویس زیرا این سخنان درخور اعتماد است و راست است.» و در ادامه می افزاید «به انجام رسید»!
این جمله یادآور آخرین سخن مسیح بر صلیب است:

۲۸آنگاه عیسی آگاه از اینکه همه چیز به انجام رسیده است، برای آنکه کتب مقدّس تحقق یابد، گفت: «تشنه‌ام.» ۲۹در آنجا ظرفی بود پر از شراب ترشیده. پس اسفنجی آغشته به شراب بر شاخه‌ای از زوفا گذاشته، پیش دهان او بردند. ۳۰چون عیسی شراب را چشید، گفت: «به انجام رسید.» سپس سر خم کرد و روح خود را تسلیم نمود. یوحنا ۱۹: ۲۸-۳۰

منظور مسیح این بود که کفاره گناه، بالفعل محقق شد و نقشه خدا برای نجات انسان از مرگ ابدی به انجام رسید! هر چند مرگ مسیح بر صلیب نقشه الهی برای نجات انسان از گناه و مرگ را تحقق بخشید ولی این پایان ماجرا نبود زیرا نقشه الهی برای انسان های نجات یافته زندگی ابدی در زمین و آسمان جدید است؛ با آفرینش آسمان و زمین جدید که مکان زندگی انسان های جلال یافته خواهد بود جمله «به انجام رسید.» به کمال تحقق می یابد و داستان نجات انسان تکمیل می شود. مسیح مجددا تاکید می کند:

۶باز به من گفت: «به انجام رسید! من ’الف‘ و ’ی‘ و ابتدا و انتها هستم. من به هر که تشنه باشد، از چشمۀ آب حیات به‌رایگان خواهم داد. ۷هر که غالب آید، این همه را به میراث خواهد برد، و من خدای او خواهم بود و او پسر من خواهد بود. مکاشفه ۲۱: ۶

مسیح خداوند، الف و یا (به یونانی آلفا و اُمِگا) و ابتدا و انتها است؛ این بدین معنی است که از ازل تا ابد او خدای قادر و دانای مطلق است و هر واقعه ای یا هر وجودی، شروع و پایانش در دست های اوست. او جهان هستی را بوجود آورده است و تنها اوست که آن را مطابق نقشه ها و برنامه هایش خاتمه می دهد و به مقصد می رساند و هیچ چیزی یا موجودی نمیتواند مانع از تحقق این برنامه ها شود.
سپس مسیح خداوند به خاطر محبت و فیض بی نهایتش خطاب به همه کسانی که در هر مقطعی از تاریخ نبوت های کتاب مکاشفه را می شنوند یا می خوانند یادآوری می کند که آنها نیز به رایگان می توانند در همه این ثروت بیکران و خوشبختی و حیات ابدی خدا و زندگی پرجلال در آسمان و زمین جدید سهیم شوند به شرطی که دو ویژگی داشته باشند: اول اینکه «تشنه» عدالت خدا باشند؛ دوم اینکه بر نَفْس، دنیا و شیطان «غالب آیند»!

۱«ای جمیع تشنگان، نزد آبها بیایید و ای شما که نقره‌ای ندارید، بیایید، بخرید و بخورید! بیایید شراب و شیر را بی‌نقره و بی‌بها بخرید! ۲چرا نقره را برای آنچه نان نیست خرج می‌کنید، و محنت خویش را برای آنچه سیر نمی‌کند؟ به‌دقّت به من گوش فرا داده، چیزهای نیکو بخورید تا جان شما از بهترین خوراکها لذت برَد. ۳گوش فرا داده، نزد من آیید؛ از من بشنوید، تا جانهای‌تان زنده گردد. من با شما عهد جاودانی خواهم بست، همانند محبت وفادارانه‌ام به داوود. کتاب اشعیا نبی ۵۵: ۱-۳

شرط اول، یادآور موعظه سر کوه مسیح است:

۳«خوشا به حال فقیرانِ در روح، زیرا پادشاهی آسمان از آن ایشان است.
۴خوشا به حال ماتمیان، زیرا آنان تسلی خواهند یافت.
۵خوشا به حال حلیمان، زیرا آنان زمین را به میراث خواهند برد.
۶خوشا به حال گرسنگان و تشنگان عدالت، زیرا آنان سیر خواهند شد… متی ۵: ۳-۶

شما زمانی مبارک خواهید بود و وارث زمین جدید خواهید شد و از عدالت خدا سیراب خواهید گشت که به فقر و ورشکستگی روحانی و گناه خود واقف شوید و تشنه و گرسنه عدالتی باشید که خدا برای شما در کفاره مسیح آماده کرده است زیرا هرگونه تلاش انسانی که با بجا آوردن شریعتی به دنبال کسب عدالت و پارسایی شخصی و مقبولیت نزد خداست باطل و محکوم به مرگ دوم در دریاچه آتش است.

۲۲این پارسایی که از خداست از راه ایمان به عیسی مسیح است و نصیب همۀ کسانی می‌شود که ایمان می‌آورند. در این باره هیچ تفاوتی نیست. ۲۳زیرا همه گناه کرده‌اند و از جلال خدا کوتاه می‌آیند. ۲۴امّا به فیض او و به واسطۀ آن بهای رهایی که در مسیحْ عیسی است، به‌رایگان پارسا شمرده می‌شوند. ۲۵خدا او را چون کفّارۀ گناهان عرضه داشت، کفّاره‌ای که توسط خون او و از راه ایمان حاصل می‌شود. رومیان ۳: ۲۲-۲۵

۳۷در روز آخر که روز بزرگ عید بود، عیسی ایستاد و به بانگ بلند ندا در داد: «هر که تشنه است، نزد من آید و بنوشد. ۳۸هر که به من ایمان آوَرَد، همان‌گونه که کتاب می‌گوید، از بطن او نهرهای آب زنده روان خواهد شد.» یوحنا ۷: ۳۷و۳۸

ویژگی دوم کسانی که وارث ثروت بی انتهای خدا می شوند این است که بر نفس(انسانیت کهنه)، دنیا و شیطان غالب می آیند:

۴زیرا هر که از خدا مولود شده است، بر دنیا غلبه می‌یابد و این است غلبه‌ای که دنیا را مغلوب کرده است، یعنی ایمان ما. ۵کیست آن که بر دنیا غلبه می‌یابد جز آن که ایمان دارد عیسی پسر خداست؟ رساله اول یوحنا ۵: ۴و۵

دقت کنید که ایمانداران واقعی کسانی هستند که از خدا مولود شده اند یعنی تولد تازه دارند و روح القدس در آنها ساکن است بنابراین به دلیل داشتن قدرت روح القدس بر انسانیت کهنه و شهوات و امیال گناه آلود غلبه می کنند؛ ایمانداران واقعی بر دسیسه ها و وسوسه های شیطان و فرشتگان شریر نیز به دلیل دسترسی به اسلحه کامل و تام خدا ظفر می یابند.

۱۰باری، در خداوند، و به پشتوانۀ قدرت مقتدر او، نیرومند باشید. ۱۱اسلحۀ کامل خدا را بر تن کنید تا بتوانید در برابر حیله‌های ابلیس بایستید. افسسیان ۶: ۱۰

ایمانداران واقعی به مسیح درگیر یک جنگ روحانی بسیار واقعی، ملموس و گاهی ترسناک اند و تا آخر عمرشان نیز این جنگ ادامه خواهد داشت. شیطان و فرشتگان شریر هر لحظه موانعی را بر سر راه بشارت انجیل و پیشرفت ملکوت خدا در سراسر دنیا ایجاد می کنند و علاوه بر آن با هر دسیسه و حیله ای تلاش می کنند که از رشد روحانی ایمانداران واقعی نیز جلوگیری کنند پس باید هوشیار و بیدار باشیم.
ایمانداران واقعی بر «دنیا» نیز پیروز می شود!
دقت کنید که منظور از دنیا، سیستم گناه آلود حاکم بر دنیا است که شیطان آن را رهبری می کند. سیستم گناه آلود حاکم بر اقتصاد، سیاست، آموزش و پرورش، سرگرمی ها و تفریحات، فرهنگ، ادیان و ایدئولوژی های گوناگون، روابط اجتماعی و بین الملل، جنگ ها و کشمکش های سیاسی و اجتماعی… همه و همه در حاکمیت شیطان قرار دارند و بنابراین طوری طراحی شده اند که انسان ها را بیش از پیش در باتلاق گناه غوطه ور کنند.
بدون شک ایمانداران واقعی در دو ماراتن زندگی روحانی به دلیل به یدک کشیدن انسانیت کهنه بارها و بارها می افتند؛ از حرکت متوقف می شوند؛ مایوس و درمانده می شوند… ولی در نهایت همیشه از خط پایان عبور می کنند چونکه روح القدس به آنها قوت می بخشد و آنها را به مقصد نهایی هدایت می کند. فراموش نکنید که کلید پیروزی مان فقط و فقط ایمان واقعی به عیسی مسیح خداوند است.
اما کسانی که دو ویژگی که در بالا به آنها اشاره کردیم را ندارند وارث حیات جاویدان و خوشبختی خدا نخواهند شد:

۸امّا نصیب بزدلان و بی‌ایمانان و مفسدان و آدمکشان و بی‌عفتان و جادوگران و بت‌پرستان و همۀ دروغگویان، دریاچۀ مشتعل به آتش و گوگرد خواهد بود. این مرگ دوّم است.»مکاشفه ۲۱: ۸

بزدلان و ترسندگان کسانی هستند که هر چند تا حدی به تعالیم مسیح علاقه مندند ولی به دلیل ترس از دست دادن موقعیت اجتماعی، خانواده، دوستان، لذت های دنیوی، شغل… یا ترس از جفا، زندان و مرگ حاضر نیستند که مسیح خداوند را پیروی کنند و یا در مقطعی از زندگی مسیحی به دلیل فشارهای درونی و اشتیاق به لذت های دنیوی و یا فشارهای بیرونی نظیر جفا و آزار دلسرد شده ایمانشان را از دست می دهند و مسیح خداوند را انکار می کنند.

۲۴سپس رو به شاگردان کرد و فرمود: «اگر کسی بخواهد مرا پیروی کند، باید خود را انکار کرده، صلیب خویش برگیرد و از پی من بیاید. ۲۵زیرا هر که بخواهد جان خود را نجات دهد، آن را از دست خواهد داد؛ امّا هر که به‌خاطر من جان خود را از دست بدهد، آن را باز خواهد یافت. ۲۶انسان را چه سود که تمامی دنیا را بِبَرد، امّا جان خود را ببازد؟ انسان برای بازیافتن جان خود چه می‌تواند بدهد؟ متی ۱۶: ۲۴-۲۶

بی ایمانان کسانی هستند که به عیسی مسیح به عنوان خدای قادر مطلق که لباس انسانی پوشید و جانش را به عنوان کفاره گناه قربانی کرد ایمان ندارند. این افراد ممکن است بسیار متدین و با تقوا نیز باشند ولی همانطور که بارها و بارها اشاره کرده ام تقوا و عدالت شخصی انسان که به واسطه پیروی از شریعتی یا اصول اخلاقی حاصل می شود هرگز مقبول خدا نیست و به مرگ ابدی می انجامد؛ هیچ چیزی غیر از کفاره مسیح نمی تواند انسان گناهکار را از چنگال مرگ نجات دهد. در این گروه تکلیف ملحدان و کافران و کسانی که حتی به وجود خدا نیز ایمان ندارند نیز روشن است.
نتیجه بی ایمانی انسان ها، حاکمیت گناه و شرارت بر همه جوانب وجودی(بدن، روح، ذهن، افکار، احساسات، اراده، شعور…) آنان است. شرارت درونی انسان ها با توجه به فرهنگ، نحوه آموزش و پرورش، ایدئولوژی، تربیت خانوادگی، ترس از مجازات…با رفتارهای گوناگون ظاهر می شود؛ شرارت درونی مانند تنفر، کینه، خشم، حسد، طمع، خودخواهی و خودپرستی، شهوت … به صورت رفتارهای بیرونی نظیر پرخاشگری، فحاشی، درگیری فیزیکی، قتل، دزدی، اعتیاد به مواد مخدر، مستی، دروغگویی، بدگویی و غیبت، زنا و گناهان جنسی… ظاهر می شوند. لیستی از این گناهان که در آیه ۸ آمده است صرفا خلاصه ای از صدها رفتار گناه آلود است که به شکل های مختلف در انسان ها وجود دارند. پولس رسول در رساله های خود نیز به آنها اشاره کرده است:

۹آیا نمی‌دانید که ظالمان وارث پادشاهی خدا نخواهند شد؟ فریب نخورید! بی‌عفتان، بت‌پرستان، زناکاران، لواط‌گران - چه فاعل و چه مفعول، ۱۰دزدان، طمع‌ورزان، میگساران، ناسزاگویان و شیّادان وارث پادشاهی خدا نخواهند شد. ۱۱بعضی از شما در گذشته چنین بودید، امّا در نام عیسی مسیحِ خداوند و توسط روح خدای ما شسته شده، تقدیس گشته و پارسا شمرده شده‌اید. اول قرنتیان ۶: ۹-۱۱

۱۹اعمال نَفْس روشن است: بی‌عفتی، ناپاکی، و هرزگی؛ ۲۰بت‌پرستی و جادوگری؛ دشمنی، ستیزه‌جویی، رشک، خشم؛ جاه‌طلبی، نفاق، دسته‌بندی، ۲۱حسد؛ مستی، عیاشی و مانند اینها. چنانکه پیشتر به شما هشدار دادم، باز می‌گویم که کنندگان چنین کارها پادشاهی خدا را به میراث نخواهند برد. غلاطیان ۵: ۱۹-۲۱

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه میکنم بررسی «ده فرمان و ارزش های اخلاقی خدا» را در تارنمای فیض و راستی مطالعه کنید.
در ادامه فرشته ای آسمانی یوحنا رسول را در روح به فراز کوهی بلند می برد و شهر باشکوه اورشلیم جدید را که مانند عروسی زیبا و آراسته از آسمان بر زمین جدید نزول می کند به وی نشان می دهد:

۹یکی از آن هفت فرشته که هفت پیالۀ پُر از هفت بلای آخر را داشتند، آمد و به من گفت: «بیا! من عروس، یعنی همسر بَره را به تو نشان خواهم داد.» ۱۰آنگاه مرا در روح به فراز کوهی بزرگ و بلند برد و شهر مقدّس اورشلیم را به من نشان داد که از آسمان از نزد خدا فرود می‌آمد. مکاشفه ۲۱: ۹-۱۱

علت اینکه شهر اورشلیم جدید، عروس و همسر بَرّه نامیده می شود این است که همه ساکنان آن ایمانداران واقعی به مسیح (کلیسای مسیح) هستند. در زمین و آسمان جدید مقدسین عهد عتیق با مقدسین عهد جدید در کلیسای واحد که بدن مسیح است متحد خواهند شد و کلیسای یکپارچه مسیح را تشکیل خواهند داد. در عهد جدید «کلیسا» به عروس مسیح تشبیه شده است و بنابراین تشبیه اورشلیم سماوی به عروس مسیح به دلیل ساکنان آن است.

۲۵ای شوهران، زنان خود را محبت کنید، آن‌گونه که مسیح نیز کلیسا را محبت کرد و جان خویش را فدای آن نمود، ۲۶تا آن را به آبِ کلام بشوید و این‌گونه کلیسا را طاهر ساخته، تقدیس نماید، ۲۷و کلیسایی درخشان را نزد خود حاضر سازد که هیچ لک و چین و نقصی دیگر نداشته، بلکه مقدّس و بی‌عیب باشد. افسسیان ۵: ۲۵

توجه کنید که کلیسا (تشکل همه ایمانداران واقعی به مسیح) در دوره کنونی که از روز پنطیکاست در قرن اول آغاز شده است و تا زمان برقراری حکومت ضد مسیح ادامه خواهد داشت مانند دختری باکره است که نامزد همسر آینده اش است ولی هنوز در خانه پدری زندگی می کند زیرا مراسم رسمی عروسی برگزار نشده است. در آسمان و زمین جدید اتحاد ابدی بین مسیح و کلیسا تحقق خواهد یافت و همه ایمانداران رودررو مسیح را خواهند دید و او را تا ابد پرستش خواهند کرد.
در آیه ۹ (… «بیا! من عروس، یعنی همسر بَره را به تو نشان خواهم داد.» ) بَرّه اشاره به عیسی مسیح خداوند است:

۱۸زیرا می‌دانید از شیوۀ زندگی باطلی که از پدرانتان به ارث برده بودید، بازخرید شده‌اید، نه به چیزهای فانی چون سیم و زر، ۱۹بلکه به خون گرانبهای مسیح، آن برۀ بی‌عیب و بی‌نقص. ۲۰او پیش از آفرینش جهان انتخاب شد، امّا در این زمانهای آخر برای شما ظهور کرد. اول پطرس ۱: ۱۸-۲۰

۱۳سپس شنیدم هر مخلوقی که در آسمان و بر زمین و زیر زمین و در دریاست، با هرآنچه در آنهاست، چنین می‌سرودند که: «ستایش و حرمت، و جلال و قدرت، تا ابد از آنِ تخت‌نشین و بره باد.» مکاشفه ۴: ۱۳

در مکاشفه ۲۱: ۱۰ یوحنا تاکید می کند که اورشلیم جدید از نزد خدا بر زمین نازل می شود! این شهر در واقع مانند معبدی عظیم است که تجلی جلال خدا در آن حیات و خوشبختی را برای همه ساکنان آن به ارمغان می آورد. طبعا معمار و سازنده آن شهر خود خداست؛ هم اکنون و تا قبل از بازگشت ثانویه مسیح برای برقراری پادشاهی هزار ساله بر زمین کنونی، ارواح همه مقدسین در آنجا به سر می برند:

۱۳اینان همه در ایمان درگذشتند، در حالی که وعده‌ها را هنوز نیافته بودند، بلکه فقط آنها را از دور دیده و خوشامد گفته بودند. ایشان تصدیق کردند که بر زمین، بیگانه و غریبند. ۱۴آنان که چنین سخن می‌گویند، آشکارا نشان می‌دهند که در جستجوی وطنی هستند. ۱۵اگر به سرزمینی می‌اندیشیدند که ترکش کرده بودند، فرصت بازگشت می‌داشتند. ۱۶امّا مشتاق سرزمینی نیکوتر بودند، مشتاق وطنی آسمانی. از همین رو، خدا عار ندارد خدای ایشان خوانده شود، زیرا شهری برایشان مهیا کرده است.عبرانیان ۱۱: ۱۳-۱۵

مجددا نویسنده رساله به عبرانیان در جایی دیگر تاکید می کند:

۲۲بلکه به کوه صَهیون نزدیک آمده‌اید، به اورشلیم آسمانی که شهر خدای زنده است. به جمع شادمانۀ هزاران هزار فرشته آمده‌اید، ۲۳به کلیسای نخست‌زادگانی که نامهایشان در آسمان نوشته شده است. به خدا نزدیک شده‌اید، به خدایی که داور همۀ آدمیان است، و به روحهای پارسایانی که کامل شده‌اند، ۲۴و به عیسی که واسطۀ عهدی جدید است، و به خونِ پاشیده‌ای که نیکوتر از خون هابیل سخن می‌گوید. عبرانیان ۱۲: ۲۲-۲۴

۱۴زیرا در اینجا شهری ماندگار نداریم بلکه مشتاقانه در انتظار آن شهر آینده هستیم. عبرانیان ۱۳: ۱۴

سپس فرشته ای قدرتمند یوحنا را که در آن زمان در جزیره پَتموس در دریای مدیترانه به دلیل ایمانش به مسیح در تبعید به سر می برد در روح به کوهی بلند می برد و از آنجا اورشلیم سماوی را که مانند عروسی آراسته بر زمین جدید نازل می شود به او نشان می دهد. یوحنا آن شهر را این چنین توصیف می کند:

۱۱جلال خدا از آن می‌تابید و درخشندگیش مانند گوهری بسیار گرانبها، همچون یشم، و به شفافیت بلور بود. مکاشفه ۲۱: ۱۱

بدون شک ویژگی ها و خصوصیات اورشلیم سماوی در قالب کلمات و دانش انسانی نمی گنجند ولی یوحنا رسول با کلماتی که در حد درک انسانی است سعی می کند که لااقل اندکی از صحنه باشکوهی که مقابلش می دید را توصیف کند. همانطور که ملاحظه می کنید اولین و مهمترین خصوصیت آن شهر این است که جلال خدا در آن متجلی است و این بدین معنی است که حیات، خوشبختی، صلح و سلامتی، شادی، محبت، نیکویی، عدالت، قدوسیت، زیبایی، هارمونی و سازگاری… خدا در آن جریان دارد و همه ساکنانش را نیز در حد ظرفیتشان با این ویژگی ها لبریز می کند! این همان لذتی است که داوود در مورد آن می نویسد:

۱۱تو راه حیات را به من خواهی آموخت؛ در حضور تو کمال شادی است، و به دست راست تو لذتها تا ابدالآباد! مزمور ۱۶: ۱۱

فقط و فقط انسان های جلال یافته و فرشتگان مقدس ظرفیت تحمل چنین درخشندگی و زندگی در حضور تجلی جلال خدا را دارند. ما در بدن های کنونی مان بلافاصله در چنین درخشندگی نابود می شدیم. بنده معتقدم که خدا حتی تجلی جلالش را به طور کامل در اورشلیم سماوی نیز ظاهر نمی سازد چرا که هیچ موجودی تاب تحمل آن را نمی داشت و همه آفرینش وی نابود می شدند!
تجلی جلال خدا در اورشلیم سماوی آن را تبدیل به الماسی کرده است که گویی خورشیدی در مرکز آن قرار دارد و نورش از هر جهت به بیرون می تابد. زیبایی این شهر مانند جواهری بی نظیر است. سپس یوحنا چنین ادامه می دهد:

۱۲دیواری بزرگ و بلند داشت که دارای دوازده دروازه بود و دوازده فرشته نزد دروازه‌هایش بودند. و بر هر یک از آن دروازه‌ها نام یکی از دوازده قبیلۀ بنی‌اسرائیل نوشته شده بود. ۱۳سه دروازه در سمت مشرق، سه دروازه در سمت شمال، سه دروازه در سمت جنوب و سه دروازه در سمت مغرب قرار داشت. ۱۴و دیوار شهر دارای دوازده پی بود که بر آنها نام دوازده رسولِ بره نوشته شده بود. مکاشفه ۲۱: ۱۲-۱۴

اورشلیم سماوی با دیواری بسیار بلند احاطه شده است و سه دروازه در هر سمت آن وجود دارد که نام دوازده سبط اسرائیل و نام رسولان مسیح بر بنیان دیوارها و دروازه ها نوشته شده است. این نام ها سمبلی از ایمانداران یهودی و غیر یهودی اند که تا ابد ساکن زمین جدید خواهند بود. توجه کنید که این شهر سه بُعدی و به شکل مکعب است!

۱۵و آن که با من سخن می‌گفت، میلۀ اندازه‌گیری زرّینی به دست داشت تا شهر و دروازه‌ها و دیوار آن را اندازه‌گیری کند. ۱۶شهر به شکل مربع، و طول و عرض آن یکسان بود. او شهر را با آن میله اندازه گرفت. طول و عرض و ارتفاع شهر با هم مساوی و برابر با دوازده هزار پرتابِ تیر بود. ۱۷و ضخامت دیوار آن صد و چهل و چهار ذِراع اندازه‌گیری شد، یعنی به مقیاس انسان که فرشته به کار می‌بُرد. مکاشفه ۲۱: ۱۵-۱۷

همانطور که ملاحظه می کنید شهر اورشلیم سماوی به شکل مکعب است که طول و عرض و ارتفاع آن با هم مساوی هستند و تقریبا برابر با ۱۴۰۰ مایل (حدود ۲۲۵۰ کیلومتر) و ضخامت دیوار شهر حدود ۶۵ متر است.
اجازه دهید کمی دقیق تر به ابعاد شهر و گنجایش آن نگاه کنیم. مساحت این شهر تقریبا پنج میلیون کیلومتر مربع است (قاره استرالیا حدود ۷ میلیون کیلومتر مربع است.)؛ همانطور که اشاره کردم این شهر به شکل مکعب است حال تصور کنید که کل این شهر مانند یک مجتمع مسکونی با طبقات متعدد است؛ اگر هر طبقه به ارتفاع سه متر در نظر گرفته شود این مجتمع عظیم دارای ۷۵۰ هزار طبقه خواهد بود!
حال فرض کنید که برای هر یک نفر ساکن زمین جدید خانه ای شخصی در این مجتمع مسکونی وجود دارد که مساحت آن ده هزار متر مربع همراه با تمام تجهیزات و فضای سبز بسیار زیبا است. حدس بزنید که چند نفر در آن مجتمع عظیم می توانند زندگی کنند؟
شاید باور نکنید ولی ۳۸۰ تریلیون نفر می توانند در آن مجتمع زندگی کنند! فراموش نکنید که جمعیت کره زمین حدود ۸ میلیارد است. این بدین معنی است که حدود ۴۷ هزار برابر جمعیت زمین به راحتی در آن شهر عظیم سه بعدی و مکعب شکل می توانند زندگی کنند. این در حالی است که از ابتدای آفرینش انسان (اگر فرض کنیم این واقعه حدود ۵-۶ هزار سال پیش اتفاق افتاده باشد.) تا امروز تقریبا ۱۰۰ میلیارد انسان بر کره زمین زیسته اند. اگر فرض کنیم که یک دهم این انسان ها یعنی ۱۰ میلیارد نجات یافته اند و مجددا فرض کنیم که اورشلیم سماوی شبیه یک مجتمع مسکونی عظیم سه بعدی است در این صورت به هر نفر خانه ای به مساحت ۳۸۰ کیلومتر مربع تعلق می گیرد! (شهر نیویورک حدود ۷۸۰ کیلومتر مربع و تهران حدود ۷۳۰ کیلومتر مربع است.)

بنابراین همانطور که ملاحظه می کنید شهر اورشلیم سماوی و پایتخت زمین جدید با مساحتی معادل ۵ میلیون کیلومتر مربع و ارتفاعی معادل ۲۲۵۰ کیلومتر بسیار عظیم و با شکوه خواهد بود که مانند الماسی شفاف نور جلال خدا از هر سمت و سوی آن ساطع خواهد شد. بدون شک فرشتگان بسیاری نیز در آن شهر حضور خواهند داشت و خداوند و ایمانداران را خدمت خواهند کرد. تمام ارقام و اعداد صرفا به این منظور ارائه شده اند تا عظمت این شهر را در ذهنتان بهتر مجسم کنید و طبعا به دلیل اطلاعات بسیار اندک و محدود همه آنها تقریبی اند.
در ادامه چنین می خوانیم:

۱۸دیوار شهر از یشم ساخته شده بود، و شهر از طلای ناب و مانند شیشه شفاف بود. ۱۹پی دیوار شهر با هر گونه گوهر گرانبها تزیین شده بود. پی اوّل از یشم بود، دوّمین از لاجورد، سوّمین از عقیق سفید، چهارمین از زمرّد، ۲۰پنجمین از عقیق سرخ، ششمین از عقیق آتشین، هفتمین از زِبَرجَد، هشتمین از یاقوت کبود، نهمین از یاقوت زرد، دهمین از عقیق سبز، یازدهمین از فیروزه و دوازدهمین از لعل بنفش. ۲۱دوازده دروازۀ شهر، دوازده مروارید بودند، یعنی هر یک از دروازه‌ها یک مروارید بود. و میدان شهر از طلای ناب و مانند شیشه شفاف بود.مکاشفه ۲۱: ۱۸-۲۱

یوحنا رسول سعی می کند که در حد توان و با دانش لغاتی که داشت شهر سماوی را توصیف کند و زیبایی حیرت انگیز آن را به تصویر بکشد بدین منظور از نامهای سنگ های نایاب و جواهرات با توجه به تنوع رنگ ها و کیفیت بی نظیر موادی که دیوار و دروازه های شهر اورشلیم جدید از آنها ساخته شده اند برای توصیف شهر استفاده می کند. نکته ای که بسیار جلب توجه می کند این است که هر کدام از دروازه های شهر اورشلیم سماوی یک قطعه مروارید یکپارچه اند. دقت کنید که مروارید را صدف دریایی در بدنش می سازد. هنگامی که سنگریزه ای یا جسم سختی در لابلای پوسته سخت صدف و بدن نرمش گیر میکند و باعث رنجش و جراحتش می شود صدف سعی می کند با ترشح مواد مختلف از این امر جلوگیری کند که در نهایت به تشکیل مرواریدی زیبا می انجامد پدیده ای که ممکن است ماه ها و حتی سال ها طول بکشد. شاید دروازه هایی که از مروارید ساخته شده اند یادآور کفاره و رنج های مسیح هستند که به واسطه آن ایمانداران می توانند آزادانه وارد شهر اورشلیم سماوی شوند و در حیات و خوشبختی و جلال خدا سهیم گردند!
یوحنا رسول در ادامه می افزاید:

۲۲معبدی در شهر ندیدم، زیرا خداوندْ خدای قادر مطلق و بَره، معبد آن هستند. ۲۳و شهر نیازی به خورشید و ماه ندارد که بر آن بتابند زیرا جلال خدا آن را روشن می‌کند و بره چراغ آن است. ۲۴و قومها در نور آن سلوک خواهند کرد و پادشاهان زمین، جاه و جلال خود را به آنجا خواهند آورد. ۲۵دروازه‌های آن هرگز در روز بسته نخواهد شد، زیرا در آنجا شب وجود نخواهد داشت. ۲۶فرّ و شکوه قومها به آنجا آورده خواهد شد. مکاشفه ۲۱: ۲۲-۲۶

شهر اورشلیم سماوی محل پرستش و ستایش و ملاقات با خدای قادر مطلق خواهد بود که نور جلالش همه شهر را پر می سازد. توجه کنید که جلال خدا شهر اورشلیم سماوی را روشنایی می بخشد و این شهر همیشه منور خواهد بود؛ برخی با اشاره به این موضوع معتقدند که در زمین جدید، اورشلیم سماوی مانند خورشیدی درخشان همه زمین را منور خواهد ساخت و دیگر احتیاجی به اجرام آسمانی و نورانی نخواهد بود ولی بنظر می رسد که چنین تحلیلی درست نباشد زیرا اگر دقت کنید تاکید یوحنا رسول صرفا در مورد شهر اورشلیم سماوی است و نه کل زمین جدید؛ همانطور که اشاره شد اورشلیم جدید همیشه منور خواهد بود ولی هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم کل زمین جدید که بسیار پهناور و بزرگ خواهد بود نیز همیشه منور خواهد بود برعکس با توجه به توضیحاتی که قبلا ارائه شد به نظر می رسد که آسمان جدید با شکوه و زیبایی حیرت انگیزش همچنان منبع روشنایی زمین جدید خواهد بود؛ البته در مورد اینکه آیا شب و روز نیز مانند آنچه که ما در زمین کنونی تجربه می کنیم وجود خواهد داشت به سختی می توان اظهار نظر کرد. توجه کنید که اگر زمین کنونی ما فاقد لایه اتمسفر می بود دیگر آسمان آبی وجود نمی داشت و آسمان حتی در طول روز مانند آنچه که در شب می بینیم به نظر می رسید و همه اجرام آسمانی مانند ماه، سیارات ، خورشید و ستارگان به وضوح دیده می شدند و زمینه آسمان به رنگ سیاه می بود!
بر خلاف باغ عدن که بعد از سقوط انسان دیگر کسی نمی توانست وارد آن شود دروازه های شهر اورشلیم سماوی همیشه باز خواهند بود و ساکنان زمین جدید آزادانه برای پرستش خدا و داشتن رابطه با وی می توانند وارد شهر شوند. انسان های جلال یافته مانند فرشتگان قادر خواهند بود با سرعتی بی نظیر در هر جهتی جابجا شوند و هر نقطه دلخواه در شهر اورشلیم سماوی و یا زمین جدید را بازدید کنند و محدودیت هایی که ما انسان ها در حال حاضر از لحاظ جابجایی داریم برای آنان وجود ندارد. همانطور که اشاره کردم هرچند زمین و آسمان جدید فیزیکی و مادی خواهند بود ولی کیفیت ماده، انرژی، فضا و زمان با آنچه که در جهان مادی کنونی وجود دارند تفاوت خواهند داشت. اینکه در آسمان و زمین جدید مفهوم زمان به شکل و فرمی خواهد بود و در وضعیت ابدی چگونه انسان های جلال یافته گذر زمان را درک خواهند کرد مسئله غامض دیگری است که طبعا پاسخی قاطع برای آن نداریم.
نکته دیگر اینکه انسان های جلال یافته فرمان های الهی را مانند فرشتگان مقدس به طور کامل و بی نقص انجام خواهند داد و خداوند را با تمام وجود خدمت خواهند کرد. بنابراین در آسمان و زمین جدید انسان های جلال یافته زندگی بسیار ثمربخشی خواهند داشت و کار و کوشش در زمین جدید بسیار فرح بخش خواهد بود.
در ادامه می خوانیم:

۲۷امّا هیچ چیزِ ناپاک و هیچ‌کس که مرتکب اعمال قبیح و فریبکاری شود، به هیچ روی وارد آن نخواهد شد، فقط کسانی که نامشان در دفترِ حیاتِ بره نوشته شده است، بدان راه خواهند داشت. مکاشفه ۲۱: ۲۷

اما نام چه کسانی در دفتر حیات بَرّه نوشته شده است؟ کسانی که تشنه آب حیات هستند و با ایمان به مسیح خداوند و کفاره او بر نفس، دنیا و شیطان غالب گشته اند!

۴زیرا هر که از خدا مولود شده است، بر دنیا غلبه می‌یابد و این است غلبه‌ای که دنیا را مغلوب کرده است، یعنی ایمان ما. ۵کیست آن که بر دنیا غلبه می‌یابد جز آن که ایمان دارد عیسی پسر خداست؟ رساله اول یوحنا ۵: ۴و۵

در فصل ۲۱، یوحنا رسول نمای بیرونی اورشلیم سماوی را با کلمات انسانی و زبانی سمبلیک توصیف می کند؛ در آیات نخستین فصل ۲۲ یوحنا رسول نگاهی اجمالی به داخل شهر می اندازد:

۱آنگاه نهر آب حیات را به من نشان داد که همچون بلورْ شفاف بود و از تخت خدا و بره جاری می‌شد ۲و از وسط میدان شهر می‌گذشت. در دو طرف نهر، درخت حیات بود که دوازده بارْ میوه می‌داد، یعنی هر ماه یک بار. و برگهای آن برای شفای قومها بود. ۳و دیگر هیچ لعنتی وجود نخواهد داشت. تخت خدا و تخت بره در آن شهر خواهد بود و خادمانش او را خواهند پرستید. ۴آنها روی او را خواهند دید و نام او بر پیشانی آنها خواهد بود. ۵و دیگر شب وجود نخواهد داشت و آنها به نور چراغ یا خورشید نیازمند نخواهند بود، زیرا خداوندْ خدا به آنها روشنایی خواهد بخشید. و آنها تا ابد سلطنت خواهند کرد. مکاشفه ۲۲: ۱-۵

نهر آب حیات اشاره به حیات و خوشبختی ابدی خداوند است که ساکنان شهر اورشلیم سماوی یعنی انسان های جلال یافته تا ابد از آن بهره مند خواهند بود؛ به احتمال قوی چشمه ای جوشان، زلال و شفاف در میدان شهر اورشلیم جدید وجود خواهد داشت که مانند رودخانه ای بی نظیر، زیبا و دل انگیز از وسط شهر عبور خواهد کرد و همه ساکنان زمین جدید می توانند از آن بنوشند؛ دو طرف نهر حیات طبعا با درختان حیات با میوه های متنوع و لذیذ و برگ هایی فوق العاده زیبا آراسته خواهند بود. در کتاب پیدایش در توصیف باغ عدن زمینی نیز به رودخانه ای که از آن می گذشت و درخت حیاتی که در وسط باغ بود اشاره شده است!

۸و یَهُوَه خدا باغی به سمت شرق، در عدن غَرْس کرد، و آدم را که سرشته بود در آنجا نهاد. ۹و یهوه خدا همه‌گونه درختان چشم‌نواز و خوش‌خوراک را از زمین رویانید. درخت حیات در وسط باغ بود…۱۰رودخانه‌ای از عدن بیرون می‌آمد تا باغ را آبیاری کند و از آنجا به چهار شاخه منشعب می‌شد. پیدایش ۲: ۸-۱۰

توجه کنید که یوحنا رسول مجددا در آیه ۳ تاکید می کند که دیگر هیچ لعنتی در زمین و آسمان جدید نخواهد بود زیرا دیگر خبری از گناه نخواهد بود!
«تخت خدا و بره» اشاره به تثبیت پادشاهی خدا بر زمین و آسمان جدید است و اینکه انسان های جلال یافته و همه فرشتگان مقدس اراده خدا را به طور کامل به جا خواهند آورد. این در حالی است که در زمین کنونی اراده خدا هر ثانیه توسط انسان های گناهکار زیر پا نهاده می شود. در کتاب مکاشفه هر بار که به «تخت خدا» اشاره شده است (تخت خدا در آسمان یا در اورشلیم جدید) منظور پادشاهی مطلق خدا در حیطه ای است که موجودات از فرامین او به طور کامل اطاعت می کنند و فرمانروایی مطلق خدا در آنجا حاکم است.
دقت کنید که بر تخت خدا، بره نیز حضور دارد از سوی دیگر مطابق مکاشفه ۴: ۵ روح القدس نیز بر تخت خدا حضور دارد که نشان می دهد خدای پدر و خدای پسر و خدای روح القدس تا ابد بر زمین و آسمان جدید سلطنت خواهند کرد:

۵و از تخت، برق آذرخش برمی‌خاست و غریو غرّش رعد. پیشاپیش تخت، هفت مشعلِ مشتعل بود. اینها هفت روحِ* خدایند. مکاشفه ۴: ۵
{منظور روح هفتگانه خدا است. کلمه هفت در کتاب مقدس اشاره به کمال و نهایت است. روح هفتگانه اشاره به کمالات و صفات و ویژگی های الهی روح القدس است.}

بنابراین برخلاف آدم اول (آدم و حوا) که با خوردن میوه ممنوعه در باغ عدن از فرمان الهی سرپیچی کردند و متعاقبا همه انسان های نسل آدم اول در دره گناه و مرگ غلطیدند در زمین و آسمان جدید همه انسان هایی که از نسل آدم دوم (مسیح خداوند) هستند تا ابد فرامین الهی را تمام و کمال به جا خواهند آورد و همراه با فرشتگان مقدس خدا را پرستش و خدمت خواهد کرد!
آیا شما شهروندی زمین و آسمان جدید را دارید؟
فیض عیسی مسیح خداوند با شما باشد و بماند. آمین

کتاب مکاشفه ۲۱

آسمان و زمین جدید

۱سپس آسمانی جدید و زمینی جدید دیدم، زیرا آسمان اوّل و زمین اوّل سپری شده بود و دیگر دریایی وجود نداشت. ۲و شهر مقدّسِ اورشلیمِ جدید را دیدم که از آسمان از نزد خدا پایین می‌آمد، آماده شده همچون عروسی که برای شوهر خود آراسته شده باشد. ۳و از تخت، صدای بلندی شنیدم که گفت:
«اینک، مسکن خدا با آدمیان است، و او با آنها ساکن خواهد شد؛ و ایشان قوم او خواهند بود، و خود خدا با ایشان خواهد بود و خدای ایشان خواهد بود. ۴او هر اشکی را از چشمان آنها پاک خواهد کرد. و دیگر مرگ نخواهد بود؛ و ماتم و شیون و درد وجود نخواهد داشت، زیرا چیزهای اوّل سپری شد.»
۵سپس آن تخت‌نشین گفت: «اینک همه چیز را نو می‌سازم.» و گفت: «اینها را بنویس زیرا این سخنان درخور اعتماد است و راست است.» ۶باز به من گفت: «به انجام رسید! من ’الف‘ و ’ی‘ و ابتدا و انتها هستم. من به هر که تشنه باشد، از چشمۀ آب حیات به‌رایگان خواهم داد. ۷هر که غالب آید، این همه را به میراث خواهد برد، و من خدای او خواهم بود و او پسر من خواهد بود. ۸امّا نصیب بزدلان و بی‌ایمانان و مفسدان و آدمکشان و بی‌عفتان و جادوگران و بت‌پرستان و همۀ دروغگویان، دریاچۀ مشتعل به آتش و گوگرد خواهد بود. این مرگ دوّم است.»

اورشلیم جدید

۹یکی از آن هفت فرشته که هفت پیالۀ پُر از هفت بلای آخر را داشتند، آمد و به من گفت: «بیا! من عروس، یعنی همسر بَره را به تو نشان خواهم داد.» ۱۰آنگاه مرا در روح به فراز کوهی بزرگ و بلند برد و شهر مقدّس اورشلیم را به من نشان داد که از آسمان از نزد خدا فرود می‌آمد. ۱۱جلال خدا از آن می‌تابید و درخشندگیش مانند گوهری بسیار گرانبها، همچون یشم، و به شفافیت بلور بود. ۱۲دیواری بزرگ و بلند داشت که دارای دوازده دروازه بود و دوازده فرشته نزد دروازه‌هایش بودند. و بر هر یک از آن دروازه‌ها نام یکی از دوازده قبیلۀ بنی‌اسرائیل نوشته شده بود. ۱۳سه دروازه در سمت مشرق، سه دروازه در سمت شمال، سه دروازه در سمت جنوب و سه دروازه در سمت مغرب قرار داشت. ۱۴و دیوار شهر دارای دوازده پی بود که بر آنها نام دوازده رسولِ بره نوشته شده بود.
۱۵و آن که با من سخن می‌گفت، میلۀ اندازه‌گیری زرّینی به دست داشت تا شهر و دروازه‌ها و دیوار آن را اندازه‌گیری کند. ۱۶شهر به شکل مربع، و طول و عرض آن یکسان بود. او شهر را با آن میله اندازه گرفت. طول و عرض و ارتفاع شهر با هم مساوی و برابر با دوازده هزار پرتابِ تیر بود. ۱۷و ضخامت دیوار آن صد و چهل و چهار ذِراع اندازه‌گیری شد، یعنی به مقیاس انسان که فرشته به کار می‌بُرد. ۱۸دیوار شهر از یشم ساخته شده بود، و شهر از طلای ناب و مانند شیشه شفاف بود. ۱۹پی دیوار شهر با هر گونه گوهر گرانبها تزیین شده بود. پی اوّل از یشم بود، دوّمین از لاجورد، سوّمین از عقیق سفید، چهارمین از زمرّد، ۲۰پنجمین از عقیق سرخ، ششمین از عقیق آتشین، هفتمین از زِبَرجَد، هشتمین از یاقوت کبود، نهمین از یاقوت زرد، دهمین از عقیق سبز، یازدهمین از فیروزه و دوازدهمین از لعل بنفش. ۲۱دوازده دروازۀ شهر، دوازده مروارید بودند، یعنی هر یک از دروازه‌ها یک مروارید بود. و میدان شهر از طلای ناب و مانند شیشه شفاف بود. ۲۲معبدی در شهر ندیدم، زیرا خداوندْ خدای قادر مطلق و بَره، معبد آن هستند. ۲۳و شهر نیازی به خورشید و ماه ندارد که بر آن بتابند زیرا جلال خدا آن را روشن می‌کند و بره چراغ آن است. ۲۴و قومها در نور آن سلوک خواهند کرد و پادشاهان زمین، جاه و جلال خود را به آنجا خواهند آورد. ۲۵دروازه‌های آن هرگز در روز بسته نخواهد شد، زیرا در آنجا شب وجود نخواهد داشت. ۲۶فرّ و شکوه قومها به آنجا آورده خواهد شد. ۲۷امّا هیچ چیزِ ناپاک و هیچ‌کس که مرتکب اعمال قبیح و فریبکاری شود، به هیچ روی وارد آن نخواهد شد، فقط کسانی که نامشان در دفترِ حیاتِ بره نوشته شده است، بدان راه خواهند داشت.

راهنمایی           پنجره را ببندید X

با کلیک روی شماره آیات، تفسیر آنها را انتهای متن مطالعه کنید و با کلیک مجدد روی شماره آیات در بخش تفسیر به مکان اول در متن کتاب مقدس برگردید. برخی از آیات به دلیل وضوح معنایی تفسیر نشده اند و با کلیک روی شماره آنها اتفاقی نمی افتد.
همچنین با کلیک روی کلمات آبی رنگ و نگاه داشتن ماوس روی آنها در متن کتاب مقدس اطلاعات بیشتری در مورد آن کلمه در پنجره ای دیگر ظاهر می شود که با حرکت ماوس از روی کلمه آبی رنگ، آن پنجره بسته می شود.